وکیل امور دیه در اصفهان

به نقل از وکیل امور دیه در اصفهان، دیه و قتل یکی از موضوعات مهمی است که در بسیاری از پرونده های کیفری و حقوقی به آن پرداخته شده است. منظور از دیه مالی است که به خاطر آسیب رساندن به جان و یا جسم دیگری پرداخت می شود. البته دیه با توجه به شرایط خاصی مشخص می شود و مقدار آن همه ساله تغییر خواهد کرد. هنگامی که از دیه و امور مربوط به آن صحبت به میان می آید، بسیاری از افراد تصور می کنند که دیه تنها مربوط به قتل است و به عنوان خون بها در نظر گرفته می شود. این در حالی است که دیه ابعاد حقوقی وسیعی دارد و هر نوع صدمه ای که به فرد وارد شود، مستحق دریافت دیه خواهد بود.
متأسفانه موارد بسیار زیادی وجود دارد که حقوق افراد به دلیل عدم آگاهی تضییع شده و حتی این افراد موفق به مطالبه خسارت مالی برای طول درمان خود نیز نشده اند. در ادامه ضمن پرداختن به موضوع دیه، قصد داریم با بهترین وکیل امور دیه در اصفهان بیشتر آشنا شویم.


منظور از دیه در قانون مجازات اسلامی چیست؟

قانونگذار در کتاب قانون در تعریف دیه بیان داشته است: «دیه عبارت است از مال معینی که به منظور مجازات افرادی که مرتکب جرمی به صورت عمدی یا غیر عمدی شده اند، تعیین شده است. مقدار دیه با توجه به عرف و شرایط روز سنجیده خواهد شد». به بیان دیگر منظور از دیه همان خون بها است و چنانچه شخصی به دیگری صدمات جانی و جسمی وارد سازد، برابر با قانون مجازات اسلامی موظف به پرداخت مقدار مال تعیین شده می باشد. این مقدار از مال که توسط قانون مشخص شده است، به عنوان دیه در نظر گرفته می شود. این مبلغ می تواند برای جرایم عمدی یا غیر عمدی پرداخت شود.
جالب است بدانید گاهی دیه به عنوان مجازات اصلی و در بسیاری موارد به عنوان مجازات جایگزین در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال در بحث مربوط به قصاص نفس یا قصاص عضو، گاهی دیه جایگزین قصاص مجرم خواهد شد. وکیل امور دیه در اصفهان بیان می دارد که اگر فرد صدمه دیده زنده بماند، دیه به وی پرداخت می شود و اگر فوت کند، با رضایت اولیای دم، دیه به آن ها پرداخت خواهد شد. لازم به ذکر است به موجب قانون، ذمه مرتکب جز با پرداخت دیه، ابراء، مصالحه و تهاتر بری نخواهد شد.

تفاوت دیه و ارش

در ماده ۴۴۸ قانون مجازات اسلامی در ارتباط با دیه این گونه آمده است: «دیه مقدر، مال معینی است که به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس، منفعت و عضو یا جنایت عمدی در مواردی که به هر دلیلی قصاص ندارد، مقرر شده است». در مقابل ماده ۴۴۹ قانون مجازات اسلامی ارش را این چنین تعریف کرده است: «ارش دیه غیر مقدر است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با توجه به نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناسان میزان آن را تعیین می کند». مقررات دیه مقدر در خصوص ارش نیز جریان دارد؛ مگر زمانی که این قانون ترتیب دیگری مقرر نماید.


نگاهی به مجازات های مشمول دیه

وکیل امور دیه در اصفهان زمانی می تواند تقاضای جایگزینی دیه به جای مجازات های قانونی را داشته باشد که جرایم زیر رخ بدهد:
جرایمی که در نتیجه خطای محض به وقوع پیوسته باشند. به عنوان مثال در شرایطی که قتل، قطع عضو و صدمه به فرد در نتیجه بی احتیاطی اتفاق بیفتد و به هیچ عنوان هدف فرد آسیب رساندن نباشد، باید دیه تعیین گردد.
دیه زمانی به جرایم عمدی تعلق می گیرد که امکان قصاص نباشد. هم چنین زمانی که اولیای دم گذشت کرده و دیه را جایگزین قصاص نمایند.
در جرایم غیر عمدی که فرد بدون آگاهی و قصد قبلی فعلی را انجام داده و موجب وارد ساختن صدمات جانی و جسمانی به شخص دیگری شده است.
بهتر است بدانید راهنمایی های یک وکیل خوب در ارتباط با امور دیه می تواند به پیشبرد بهتر پرونده شما کمک کند.

نحوه محاسبه دیه به چه صورت است؟

قانونگذار در قانون نحوه محاسبه دیه را با توجه به شرایط خاصی تعیین کرده است که این شرایط بر میزان دیه تأثیرگذار خواهند بود. در ادامه به این موارد اشاره شده است:

جنسیت

قانون دیه قتل زن را نصف دیه قتل مرد تعیین کرده است. به موجب قانون مجازات اسلامی، چنانچه صدمه ای به زن وارد گردد که مقدار آن کمتر از یک سوم دیه کامل باشد، دیه مرد و زن برابر است. در حالی که اگر مقدار دیه بیشتر از یک سوم یا برابر با یک سوم باشد، دیه زن نصف دیه مرد در نظر گرفته می شود. البته قانونگذار به منظور رفع این تبعیض جنسیتی، تبصره ای را وضع نموده است که مطابق با آن، در کلیه جنایت هایی که مجنی علیه آن زن است، مابه التفاوت دیه زن تا دیه کامل از صندوق تأمین خسارت های بدنی پرداخت خواهد شد.

میزان و نوع صدمه

همان طور که می دانید دیه شخصی که کشته می شود با دیه شخصی که دچار قطع عضو، جرح، شکستگی و … شده است، متفاوت خواهد بود. لذا می توان نتیجه گرفت هرچه مقدار صدمات وارد شده به فرد بیشتر باشد، میزان دیه سنگین تر خواهد بود.

زمان و مکان وقوع جرم

برخی زمان ها و مکان ها در اسلام قداست خاصی دارند و مسلمانان نمی توانند در این مکان ها و زمان ها مرتکب جرم شوند. بر همین اساس وقوع جرم در این شرایط با اشد مجازات همراه خواهد بود. در حقیقت اگر فردی در محدوده حرم مکه مکرمه و در ماه های حرام مرتکب قتل یا صدمه به شخصی شود، موظف به پرداخت دیه کامل و یک سوم دیه کامل می باشد. در این شرایط عمدی یا غیر عمدی بودن جرم اهمیت چندانی ندارد.


بهترین وکیل امور دیه در اصفهان

زمانی که پرونده شما در اختیار بهترین وکیل امور دیه در اصفهان قرار می گیرد، وی با تکیه بر دانش و تجربه خود، توانایی کافی در حل و فصل پرونده شما را خواهد داشت و می تواند شما را با انواع مجازات های تعیین شده در قانون آشنا کند. یک وکیل دادگستری مجرب از میزان دیه و نحوه محاسبه آن در قانون آگاهی دارد و می تواند شما را در این خصوص مطلع سازد. به همین خاطر از همان ابتدا می توانید اطلاعات مورد نیاز خود را در خصوص دیه و مقدار آن به دست آورید.

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *