وکیل جرایم پزشکی در اصفهان

وظایف وکیل جرایم پزشکی در اصفهان چیست؟

منظور از وکیل جرایم پزشکی در اصفهان، وکیلی است که به صورت متمرکز در زمینه دعاوی حقوقی و کیفری مربوط به قصور پزشکی فعالیت دارد. مطابق با بند ج ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی هرگونه عمل جراحی یا پزشکی مشروع چنانچه با رضایت شخص بیمار یا اولیاء، یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی او و با رعایت موازین علمی و فنی و نظامات دولتی انجام پذیرد، جرم نیست. در واقع رفتارهایی مثل بریدن پوست، کشیدن دندان، جراحی و … که در حالت عادی جرم هستند، چنانچه توسط پزشک و با رعایت مقررات قانونی انجام پذیرد جرم نخواهد بود. به عبارت دیگر قانونگذار برای این که پزشکان از ترس مسئولیت، این کار ضروری را رها نکنند، مسئولیت کیفری را از دوش آنان برداشته است.

با این وجود همه روزه بیماران و حادثه دیدگان زیادی از اقدامات و تخلفات پزشکان متضرر می شوند. با توجه به نوع تخلفی که پزشک مرتکب شده است، رسیدگی به تخلفات او در مراجع گوناگون اداری و قضایی پیگیری می شود. در اینجا باید خاطرنشان شد که اثبات تخلفات پزشک در محاکم اداری و قضایی در اغلب موارد بسیار دشوار می نماید، چرا که معمولاً در اتاق جراحی و معاینات شخص دیگری به جز پزشک و بیمار حضور ندارد.

وکیل جرایم پزشکی در اصفهان

بدون تردید حضور وکیل جرایم پزشکی در پرونده های قصور پزشکی احتمال پیروزی را افزایش خواهد داد. به طور کلی رسیدگی به تخلفات پزشکان یا در سازمان نظام پزشکی کشور و یا در محاکم دادگستری صورت می پذیرد. در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی در مورد ضمانت اجرا و مجازات هایی که پزشکان متخلف به آن محکوم می شوند، برخی از مهمترین وظایف وکیل جرایم پزشکی در اصفهان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رسیدگی به تخلفات پزشک در محاکم دادگستری

همانگونه که رسیدگی به جرایم اشخاص عادی در صلاحیت دادگاه کیفری قرار دارد، رسیدگی به جرایم ارتکاب یافته توسط پزشک نیز در صلاحیت رسیدگی توسط دادگاه های کیفری می باشد. شخص آسیب دیده از اقدامات پزشک، اولیای دم یا وکیل او می بایست به دادسرای عمومی و انقلاب یا دادگاه کیفری مراجعه کرده و بر علیه پزشک شکایت کیفری را اقامه سازند. به عنوان مثال چنانچه تخلف و قصور پزشک منتهی به فوت شخص بیمار شده باشد، رسیدگی به اتهام قتل عمد یا غیر عمد در صلاحیت دادگاه کیفری یک یا دو قرار دارد.

وکیل جرایم پزشکی باید پرونده کیفری را در محاکم دادگستری پیگیری کند. در این راه باید در تحقیقات مقدماتی که توسط دادسرای عمومی و انقلاب صورت می گیرد شرکت داشته باشد. پس از بررسی اتهامات پزشک در دادسرای عمومی و انقلاب در صورتی که ارتکاب جرم توسط پزشک محرز شود، دادستان کیفرخواست را صادر کرده و پرونده را برای رسیدگی به دادگاه کیفری صالح ارسال می نماید.

بر حسب این که نوع اتهام وارد شده چه باشد، رسیدگی به پرونده کیفری پزشک در صلاحیت دادگاه کیفری دو یا یک قرار دارد. مطابق با ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری به جرایمی که مستوجب مجازات های سنگینی چون اعدام، حبس ابد، حبس تعزیری بیش از ۱۰ سال و … در دادگاه کیفری یک رسیدگی می شود. در نتیجه اگر در دادسرا معلوم شود که پزشک به صورت عمدی مرتکب قتل بیمار در حین جراحی شده است، پرونده به دادگاه کیفری یک ارسال می شود. دادگاه کیفری یک در مرکز استان تشکیل می شود، در حالی که دادگاه کیفری دو در حوزه قضایی شهرستان و بخش تشکیل می گردد.

مجازات هایی که پزشک ممکن است در دادگاه به آن محکوم شود

در رابطه با فعالیت حرفه ای پزشکان، این قشر از جامعه ممکن است مرتکب جرایم گوناگونی شوند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین جرایمی که ممکن است پزشک مرتکب شود و مجازات آن اشاره خواهیم داشت. وکیل جرایم پزشکی باید به صورت تخصصی در زمینه این دعاوی و اثبات آنها در محاکم دادگستری تبحر داشته باشد:

جنایات: با توجه به موضوع فعالیت پزشکان که جسم و جان انسان است، در صورت اثبات عمد یا قصور پزشکی در انجام جراحی و معاینه پزشک ممکن است به قصاص، دیه و مجازات تعزیری محکوم شود. البته باید توجه داشت طبق بند ج ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی پزشکان اصولاً در جراحی و معایناتی که مطابق با قانون و با رضایت بیمار انجام می دهند، مسئولیتی در قبال خسارات وارد شده به بیمار نخواهند داشت.

صدور گواهی خلاف واقع: مطابق با ماده ۵۳۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی چنانچه پزشک بر خلاف واقع، برای معافیت از خدمت نظام وظیفه یا خدمت در ادارات رسمی گواهی پزشکی صادر کند به حبس تعزیری از شش ماه تا یک سال یا به دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.

سقط جنین: یکی دیگر از جرایمی که اغلب توسط پزشکان ارتکاب می یابد سقط جنین است. طبق ماده ۶۲۴ بخش تعزیرات قانون مجازات، چنانچه طبیب یا ماما یا دارو فروش و یا هر شخص دیگر وسایل سقط جنین را فراهم سازند یا مبادرت به اسقاط جنین بنمایند، به مجازات دو تا پنج سال زندان محکوم می شوند.

وکیل جرایم پزشکی در سازمان نظام پزشکی

علاوه بر مراجع قضایی، وکیل جرایم پزشکی ممکن است در مرجع انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز بر علیه پزشک دعوای حقوقی را اقامه کند. در سازمان نظام پزشکی دادسرای انتظامی وکلا مستقر است. این دادسرا وظیفه رسیدگی به تخلفات مربوط به قصور پزشکی را بر عهده دارد. وکیل دادگستری می تواند به نمایندگی از بیمار یا اولیای دم او در سازمان نظام پزشکی بر علیه پزشک متخلف طرح دعوی نماید.

سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایرانچنانچه قصور پزشکی پزشک در سازمان نظام پزشکی به اثبات برسد، ضمانت های اجرایی گوناگونی در این خصوص پیش بینی شده است. شدیدترین مجازاتی که ممکن است پزشک در سازمان نظام پزشکی به آن محکوم شود، ابطال پروانه پزشکی است. ابطال پروانه پزشکی ممکن است به صورت دائمی یا موقت مورد حکم قرار گیرد. علاوه بر این پزشک متخلف ممکن است به پرداخت جریمه نقدی یا تغییر محل اشتغال محکوم شود.

برای اطلاع یافتن از ویژگی های وکیل خوب در اصفهان متخصص در جرایم پزشکی، توصیه می شود با یک یا چند نفر متخصص در امور پزشکی، مشاوره حقوقی داشته باشید.

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *