وکیل کیفری

وکیل کیفری در اصفهان

وکیل کیفری کیست و چه کاری می‌کند؟

وکیل کیفری ، شخصی است که به دعاوی کیفری رسیدگی می‌کند. یعنی شکایت‌هایی که بر پایه آنها، علیه یک جرم، اقامه دعوی شده است. از آنجایی که تعاریف و اصطلاحات قانونی کمی پیچیده هستند، در این نوشتار به بررسی تعریف وکیل کیفری در اصفهان و کار او پرداخته‌ایم.

دعوی چیست؟

می‌دانیم که آدم‌ها با هم تفاوت بسیار دارند و هیچیک مطلقاًشبیه دیگری نیست. همچنین این تفاوت گاهی منجر به بروز اختلافاتی می‌شود. از طرفی، عدم رعایت قانون و تضییع حق دیگران، در تمام جوامع، به شکلی، مستلزم رسیدگی توسط مقامات مسئول و تعیین مجازات است.

دعوی یعنی به واسطه بروز اختلاف یا تضییع حقی، فرد در پی دریافت حق و حقوق خود برآید. در واقع با مراجعه به مراتب ذی‌صلاح، درخواست رسیدگی به اختلاف خود را داشته باشد. بسته به نوع وقوع این اختلاف و شرایط دیگر، دعاوی دو نوع متفاوت دارند.

تفاوت دعوی کیفری و حقوقی

دعوی کیفری زمانی رخ می‌دهد که فردی، با عملی مجرمانه، حق دیگری را تضییع کرده باشد. عمل مجرمانه نیز، عملی است که قانونگذار، در راستای شکستن قوانین و مقررات، نام جرم به آن داده است. مانند دزدی.دعوی حقوقی، مربوط به زمانی است که حق کسی تضییع شده، اما نه صرفاً با رفتاری مجرمانه. یعنی یک فرد، کاری کرده که به حقوق دیگری، تجاوز شده اما آن کار صرفاً جرم نبوده است.

وکیل کیفری اصفهانتفاوت این دو دعوی از چند جنبه مشخص می‌شود:

  • برای طرح کردن دعوی کیفری، باید شکوائیه نوشت و برای دعوی حقوقی باید درخواست رسیدگی داد.
  • مرجعی که به دعاوی کیفری رسیدگی می‌کند، دادسرا است، در حالی که دعاوی حقوقی در دادگاه بررسی می‌شوند.
  • در دعاوی کیفری، دو طرف دعوا، شاکی و متهم یا متشکی عنه هستند، در دعوی حقوقی، دو طرف، خوانده و خواهان نام می‌گیرند.
  • حکم متهم در یک دعوی کیفری، مجازات را نیز شامل می‌شود، چون حاوی قانون‌شکنی و جرم بوده است. در حالی که در دعاوی حقوقی اینگونه نیست و معمولاً مجازاتی برای خوانده مشخص نمی‌شود.
  • هزینه رسیدگی به تمامی دعاوی کیفری یکسان است، در حالی که هزینه دعاوی حقوقی بسته به نوع دعوی تغییر می‌کند.

وکیل کیفری در اصفهان

مزایای استقاده از وکیل کیفری 

همانگونه در موارد  قبل گفته شده تفاوت هایی میان دعوای حقوقی و کیفری وجود دارد در این جا نمی خواهیم آن تفاوت ها را مثال بزنیم ولی به این مورد اشاره کنیم که در  اکثر دعوا های حقوقی وکلا می توانند حتی بدون حضور موکل خود در دادگاه مراحل شکایات را مورد بررسی و اجرا قرار دهد و در مسیر دادگاه خود به تنهایی شکوایه و دفاعیات خود را از موکل خود انجام دهد ولی در پرونده های کیفری این قانون مستثنی بوده و وکیل به تنهایی نمی تواند حضور داشته باشد و می بایست متهم نیز حضور پیدا کنید دلیل این امر چرا که تنها کسی که متهم به جرم های کیفری است خودش باشد پاسخگو باشد . وکیل کیفری زمانی می‌تواند وارد میدان گردد که تحقیقات اولیه و مراحل دادرسی به اتمام رسیده باشد در این میان انتخاب یک وکیل خوب کیفری موجوب راحتی و اجرا درست مراحل و قوانین می باشد

وکیل دادگستری جرمی که به موکلش بر طبق اقدام قانونی در کلانتری یا دادستانی به وی الصاق شده را مورد بررسی قرار می دهد . استفاده و حضور یک وکیل کیفری در در پرونده های کیفری چند مزایا دارد یکی دفاع بهتر در محاکم از موکل خود چرا که به همه قوانین و امور آگاه است ، توانایی نحوه طرح شکایت ، نوع شکایت ، و زمان شکایت را برعهده می گیرد ، همان طور که می دانید چگونگی تنظیم لایحه ، اظهارنامه ، و تنظیم شکوایه بسیار حائز اهمیت است و همین مسائل در پرونده ها مورد بررسی قرار  می گیرد.

مورد مهمی که در پرونده های کیفری حائز اهمیت می باشد این است که فقط یک  طرح مسئله وجود دارد . پس باید دقت داشته باشید که ، نتیجه گیری اشتباه ، وقفه انداختن در مراحل و پیگیری شکایات باعث ضایع شدن حقوق موکلین خواهد شد و علاوه بر آن خسارات جبران ناپذیر و مالی می تواند بروز دهد ، پس انتخاب یک وجود خبره در امور کیفری این ارزش را دارد تا بتوانید از حق خود دفاع کنید و مسیر داد گاه را به سمتی ببرید که بتوانید حق خود را بگیرید و اثبات کنید.

وکیل کیفری کیست؟

وکیل کیفری کسی است که در دعاوی کیفری، دخالت کرده و موکل خود را در روند دادرسی، یاری می‌کند. از آنجا که اقدامات مجرمانه که در پایان ممکن است به دعوی کیفری منجر شوند، آسیب هایی برای فرد و جامعه به دنبال دارند، وجود وکیل کیفری لازم و ضروری است.

ممکن است مجرم به اموال شخصی یا عمومی آسیب رسانده یا جان فردی را گرفته باشد، در این شرایط، نمی‌شود این جرم را ندیده گرفت و باید به آن رسیدگی کرد. از طرفی، روند پیگیری قضایی و مفاد و تبصره‌های قانونی در موارد مختلف، سخت بوده و همه افراد با آنها آشنایی ندارند.

یک وکیل کیفری، با بررسی جرم اتفاق افتاده و شواهد و قرائن موجود، تلاش می‌کند ابتدا موکل خود را نسبت به روندی که باید در پیش داشته باشند آگاه کند. ممکن است این اتفاق در یک یا دو جلسه مشاوره‌ای رخ دهد. به هر روی، خوب است که وکیل ، موکل خود را در جریان راه های پیش رو و روند قانونی قرار دهد.

انواع دعاوی که وکیل کیفری در اصفهان به آنها رسیدگی می‌کند

در ادامه با مواردی که به رسیدگی یک وکیل کیفری مجرب نیاز دارند، آشنا خواهیم شد:

جرایم علیه مردم

این دسته از جرایم، در راستای تضییع حقی از افراد جامعه صورت گرفته و بین دو فرد یا بیشتر اتفاق افتاده‌اند. مواردی مثل:

  • سرقت
  • آدم‌ربایی
  • قتل
  • ضرب و جرح
  • سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی
  • حمله
  • و…

در چنین جرایمی، باید مراتب امر را سریعاً به مراجع قانونی اطلاع داد. از آنجایی که در برخی موارد دعوای کیفری، سرعت عمل و مراجعه سریع‌تر برای شکایت مهم است (مثل تجاوز)، این امکان وجود دارد که متن شکوائیه را روی هر کاغذی حتی در کلانتری‌ها نیز تنظیم نمود. البته فرد باید بلافاصله، وکیل کیفری مناسبی برای خود پیدا کند.

جرایم مربوط به مواد مخدر

از دیگر اقدامات مجرمانه‌ای که به رسیدگی توسط وکیل کیفری نیاز دارند، مسائل مربوط به مواد مخدر هستند. از جمله مواردی چون:

  • قاچاق مواد مخدر.
  • حمل مواد مخدر.
  • فروش عمده و جزئی.
  • و….

در چنین مواردی نیز، سر و کار فرد مجرم به طور مستقیم با دادسرا و شکایت قانونی است. فرد می‌تواند در جهت رد اتهام وارده به خود، از یک وکیل کیفری در اصفهان کمک بگیرد. همانطور که گفتیم، جرایم کیفری، مجازات‌هایی در پی دارند که در مورد مواد مخدر بسیار سختگیرانه هم هستند.

جرم‌های اقتصادی

این دسته از جرایم، مربوط به آسیب به مال و مسائل اقتصادی هستند. جرایم اقتصادی که رسیدگی به آنها باید وسط وکیل کیفری خوب انجام شود، شامل موارد زیر هستند:

  • کلاهبرداری‌های کلان و جزئی.
  • تقلب و جعل در راستای آسیب به مقاصد اقتصادی.
  • اختلاس‌های کلان و جزئی.
  • سرقت‌های کلان، مثل سرقت بانک
  • و…

بهترین وکیل کیفری در اصفهان

جرایم مربوط به فساد عمومی

مواردی که موجب ایجاد اختلال در روند کاری یک سیستم شوند یا قوانین و چارچوب‌های قانونی سازمانی را زیر پا گذاشته باشند در این رده قرار می‌گیرند. از جمله جرایم فساد عمومی که یک وکیل کیفری متخصص به آن رسیدگی می‌کند، می‌شود موارد زیر را نام برد:

  • پرداخت و دریافت رشوه.
  • پارتی بازی.
  • رانت خواری.
  • و….

تخصص‌هایی که یک وکیل کیفری باید داشته باشد

از آنجایی که آماده سازی مستندات لازم و ارائه آنها به دادسرا در مراحل اولیه، از جمله کارهایی است که وکیل کیفری انجام می‌دهد، وی باید با برخی امور بیشتر آشنا باشد، من جمله:

  1. پزشکی قانونی: از آنجا که ممکن است موکل کیفری، دچار آسیب های فیزیکی شده باشد، خوب است وکیل، درباره مسائل پزشکی قانونی، اطلاعات خوبی داشته باشد.
  2. انواع سلاح: در برخی موارد جرم‌های کیفری، قطعاً اسلحه حضور مؤثری دارد. مثلاًسرقت‌های مسلحانه یا آدم‌ربایی. در چنین شرایطی، وکیل کیفری متخصص در زمینه سلاح می‌تواند بسیار کمک کند.
  3. مسائل پلیس علمی: برخی مسائل که به پلیس علمی مربوط هستند نیز، موردنیاز وکیل کیفری قرار می‌گیرند. مانند اثر انگشت و… در این شرایط، آشنایی با این موارد به نفع وکیل بوده و او را یاری می‌دهد.

همه چیز دعاوی و وکیل کیفری

دعاوی کیفری، آن دسته از دعاوی هستند که در آن عمل مجرمانه‌ای منجر به تضییع حق دیگران شده باشد. جرم نیز یعنی شکستن قوانین و مصادیق آن در قانون تعیین شده‌اند. وکیل کیفری کسی است که در رسیدگی به دعاوی کیفری به افراد کمک می‌کند. خوب است او با مسائلی چون پزشکی قانونی، اسلحه‌ها و پلیس علمی آشنا باشد و روند قضایی را برای موکل خود به خوبی شرح دهد. از جمله مواردی که یک وکیل کیفری در آنها دخالت می‌کند:

  • سرقت.
  • آدم ربایی.
  • جعل سند.
  • کلاهبرداری.
  • قتل.
  • تجاوز.
  • و…

اهمیت انتخاب و رجوع به وکیل کیفری

بسیاری بر این باور هستند که دعوای کیفری نسبت به دعوای حقوقی از اهمیت و حساسیت بالاتری برخوردار هست چرا که در موضوعات کیفری نظم عمومی ، جان مردم ، آبرو و مواری این چنین مورد توجه قرار می گیرد و همین امر سبب تمایز و حساسیت در این امور قرار گرفته می شود به عبارتی در دوعای کیفری دو طرف دعوا برای گرفتن حق خود به دادگاه مراجعه می کنند تا بتوانند از جان و آبرو و امنیت خود محافظت نمایند وشکوایه خود را به دادگاه مربوطه تنظیم می کنند. به این جهت انتخاب یک وکیل کیفری در اصفهان نیازمند تحقیق و بررسی دقیق می باشد. وکیل شیرزاده وکیل پایه یک دادگستری با سال ها سابقه در امور کیفری می تواند گزینه خوبی برای مشاوره و اعطای وکالت در این زمینه باشد.

نظرات را بخوانید

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *