وکیل مهریه

وکیل مهریه در اصفهان

وکیل مهریه چه کاری انجام می‌دهد؟

در این مطلب قرار است کمی بیشتر با مفهوم وکیل مهریه آشنا شویم. به همین منظور گام به گام درکنار یکدیگر این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با وظایف این نوع وکلا و اقدامات قانونی که می‌توانند در خصوص مهریه انجام دهند را بررسی کنیم. علی شیرزاده وکیل مهریه در اصفهان و یکی از وکلای پایه یک دادگستری یا وکیل طلاق در  اصفهان می باشد که شما را در این امر یاری می کند.

مهریه چیست و چه قوانینی دارد؟

ازدواج علاوه‌ برآن‌که یک پیمان عاطفی است، یک پیمان حقوقی هم محسوب می‌شود، به همین سبب در هنگام انعقاد خطبه‌ی عقد برای زن و مرد حقوق مختلفی طبق قرارداد رسمی که برقرار می‌شود، وجود دارد. از جمله حقوق مالی که برای زن درنظر گرفته شده، مهر یا مهریه است، که طبق ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی  به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. بنابراین از زمان جاری شدن خطبه عقد زن مالکیت مهریه‌ی تعیین شده را دارا است و جزو اموال او محسوب می‌شود.

وکیل مطالبه مهریه

مهریه عندالمطالبه یا عندالاستطاعه

نکته‌ی مهمی که درباره‌‌ی نحوه‌ی دریافت مهریه در عقدنامه ذکر شده است، عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن آن است.

مهریه عندالمطالبه:دراین شرایط به محض جاری شدن خطبه عقد زن در هرزمان که تمایل داشت، می‌تواند برای دریافت مهریه خود اقدامات لازم را انجام دهد.  

مهریه عندالاستطاعه:در این حالت زن باید با ارائه‌ی مدارک معتبر ثابت کند که مرد تمکن و قدرت مالی پرداخت مهریه را دارد.

ترکیب مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه: در این صورت مقداری از مهریه را که زوج توانایی پرداخت آن را دارا است، به صورت عندالمطالبه ثبت کرده و مابقی را عندالاستطاعه ثبت می‌کنند.

درنظر داشته باشید که مثل سایر شروط ضمن عقد که قابلیت تغییر دارند، بعد از ازدواج زوجین می‌توانند مهریه را از حالت عندالمطالبه به عندالاستطاعه یا برعکس تغییر دهند.

وکیل مهریه وکیل شیرزاده

وکیل مهریه در اصفهان چه کار می‌کند؟

برای اقدام از طریق دادگاه حقوقی خانواده در جهت دریافت مهریه، این شرایط برای زنان درنظر گرفته شده که، امکان مراجعه به وکیل پایه‌ دادگستری و گرفتن مشاوره حقوقی از او وجود دارد. دراین شرایط با توجه به مبلغ مهریه، و نوع مهریه ( عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن) با نظر وکیل مهریه در اصفهان موردنظر اقدامات لازم صورت می‌گیرد. باید درنظر داشته باشید که راه‌های مطالبه مهریه به چند دسته تقسیم می‌شود و نمی‌توان حکم کلی درباره‌ی بهترین روش داد، بلکه یکی از مهم‌ترین وظایف وکیل کمک به شما درجهت اقدام در بهترین شیوه باتوجه به شرایط خود است.

وکیل مهریه در اصفهان

ویژگی‌های وکیل مهریه :

  • آشنایی کافی و جامع درحیطه‌ی علم حقوق خانواده
  • تسلط برشیوه‌های درست دفاع از حقوق موکل براساس شرایط ویژه‌ی فرد

راه‌های مطالبه‌ی مهریه توسط وکیل مهریه

  • مراجعه به دادگاه خانواده

مرسوم‌ترین روشی که برای مطالبه‌ی مهریه وجود دارد، رفتن به دادگاه و ثبت شکایت است، در این حالت دادگاه بعد از بررسی پرونده، حکم مورد نظر خود را صادر می‌کند. در این روش وکیل مهریه در اصفهان تمامی امور را به عهده دارد.

  • مطالبه ی مهریه از طریق اداره اجرای ثبت

درحقیقت مهریه در سند ازدواج ثبت شده و سند ازدواج یک سند رسمی است، بنابراین برای رسیدگی به آن می‌توان به اجرای ثبت هم مراجعه کرد. دراین صورت حتی امکان ممنوع‌الخروج کردن مرد هم وجود دارد و در شرایط خاص شاید شیوه‌ی بهتری باشد.

قوانین جدید مهریه برای وکلا

درنظر داشته باشید که قوانین مربوط به مهریه درچندسال اخیر دستخوش تغییراتی شده اند و امکان تغییرپذیری آن‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم در جامعه وجود دارد، به همین ترتیب در سال ۱۳۹۱ به‌سبب برای حمایت از کانون خانواده و جلوگیری از بروز مشکلات و درجهت درنظرگیری شرایط اقتصادی جامعه، تغییراتی دراین راستا صورت گرفت.

 به این ترتیب که روش جدیدی برای پرداخت مهریه درنظر گرفته شد و طبق ماده ۲۲ حمایت از خانواده، قابلیت پرداخت مهریه به این صورت است که، تنها مهریه تا حد ۱۱۰ سکه شامل شرایط عندالمطالبه می‌شود و میزان بالاتر آن باید به صورت عندالاستطاعه درنظر گرفته شود و برای دریافت آن باید تمکن مالی مرد ثابت شود. همه موارد ذکر شده باید توسط وکیل مهریه خبره انجام شود که به قوانین روز آگاهی داشته باشد.

حبس مرد به دلیل پرداخت مهریه

درنظر داشته باشد، مطابق ماده۲۲ قانون حمایت از خانواده، که در پاراگراف‌های بالا به آن اشاره شد، عدم پرداخت مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه شامل قانون جلب می‌شود و درصورتی که این میزان پرداخت شود و مابقی مهریه با عدم پرداخت مواجه شود، امکان صدور حکم جلب و زندانی شدن فرد وجود ندارد و تنها با ثابت کردن شرایط تمکن مالی مرد امکان وصول آن میسر است ( طی سال‌های گذشته بنا به شرایط اقتصادی حاکم سعی شده این میزان را به ۵۵ سکه تقلیل دهند، اما هنوز اقدام رسمی در این حیطه صورت نگرفته).

درمورد ۱۱۰ سکه مذکور، درصورتی که فرد به دادگاه عدم توانایی مالی خود را برای پرداخت ثابت کند، مهریه برای او باتوجه به شرایط مالی، قسط‌بندی می‌شود و فرد موظف به پرداخت آن است و درصورت عدم پرداخت زن می‌تواند حکم جلب او را گرفته و مرد محکوم به حبس می‌شود.

تنها درصورت موارد زیر امکان آزادی فرد وجود دارد:

  • شاکی( زن) به آزادی او رضایت دهد.
  • مرد بتواند مطابق با قانون، اعسار خود را ثابت نماید.
  • مهریه توسط شخص یا فردی از طرف او پرداخت شود.

موارد عدم تحقق مهریه به زن

  • اگر قبل از تعیین مهریه زن فوت شود، دو حالت برای پرداخت مهریه توسط وکیل مهریه درخواست می‌شود:

درصورتی که رابطه‌ی زناشویی بین آن‌ها برقرار نشده باشد، مرد موظف به پرداخت مهریه نیست.

اما اگر بین طرفین رابطه‌ی جنسی برقرار شده باشد، زن مستحق مهرالمثل می‌شود.

  • اگر نکاح بین زن و مرد به هردلیل فسخ شود ولی رابطه‌ی جنسی بین طرفین برقرارنشده باشد، براساس ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی، زن مستحق دریافت مهریه نخواهدبود، اما اگر دلیل عدم رابطه عنن بودن مرد یا به عبارتی ناتوانی او در برقراری رابطه جنسی باشد و زن درخواست فسخ نکاح دهد، باید نصف مهریه به او تعلق گیرد( شرایط فسخ نکاح، به این‌صورت است که هریک از زوجین بااثبات این‌که قبل از جاری شدن صیغه نکاح از شرایط طرف مقابل اطلاعی نداشته و این شرایط موجب آسیب‌های روحی و جسمی او شده است، موارد و شرایط فسخ نکاح محدود و مشخص است).
  • اگر مرد قبل از برقراری رابطه جنسی، تقاضای طلاق دهد، زن تنها مستحق نصف مهریه خواهد بود اما اگر امر طلاق اتفاق نیفتد، حتی قبل از رابطه جنسی هم مستحق دریافت کل مهریه است( درصورتی که زن قبل از فسخ نکاه و قبل از برقراری رابطه زناشویی، کل مهریه را دریافت کند و هم‌چنان بعد از فسخ نکاح هم رابطه‌ای برقرار نشده باشد، مرد می‌تواند نصف مهریه را پس بگیرد).
  • خیانت از سوی زن یا عدم تمکین او سبب عدم دریافت حق مهریه نمی‌شود.

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *